vafan?

Asså jag blir arg. Just nu, på femman, går det ett program om bibliska föräldrar och deras sätt att fostra barnen. Här finns det både ungdomar som lever bibliskt och så hela familjer, och föräldrar. Alla ger sin åsikt. En sak de verkar vara överens om är att det är helt okej att aga sin barn. Alltså, ge dem smisk. Att aga är en uråldrig tradition som är förbjuden i hela 15 länder. I Storbritannien, där den här dokumentären är inspelad (tror jag), verkar det vara helt okej. " Det är helt lagligt att ge barnen lagom med smisk för att uppnå lydnad" säger en pappa. En annan mamma förstår itne varför man ska behöva hymla om att man agar sina barn. En ungdom, en kvinna på blott 20 år, vet inte hur världen skulle se ut om det plötsligt förbjöds att aga barn. Samhället skulle rasera och så vidare. Barn förstår inte om dom gjort något fel, än mindre om dom får stryk för det. Jag tror inte heller att de glömmer, eller "går vidare" De kommer lära detta uppförande vidare till sina barn, som i sin tur för det vidare till sina barn. På den vägen är det. Ger man inte barnen en uppfattning om att det är okej att ta till våld för att få det resultat man vill? Barn gör inte som föräldrar säger - de gör som föräldrarna gör. Kommer barnen då uppfostras till humana personer som talar om sina problem, eller tar dom till det knep som mamma/pappa använde för att vi skulle lyda när vi var små?

Ska man vara riktigt jävlig kan man jämföra med kvinnomisshandel (eller mansmisshandel för den delen). Ska du få ge din respektive stryk för att hon/han gjort fel? För att du inte tycker att denne visar tillräckligt med respekt eller gör som du säger? Uppnår man önskat resultat, får man "respekt", när man utövar våld mot någon? Vare sig det är ett barn, sin respektive eller en främling på stan. Det är knappast respekt, jag skulle snarare kalla det skräck.
Dessa människor anser alltså att de är rättfärdigade att slå sina barn (eller "ge dem smisk" som de så fint säger i dokumentären)  eftersom det är Guds vilja och Guds tro, barnen ska vara disciplinerade.

Och innan jag blir påhoppad eller något sånt, kan jag säga att jag också är kristen, jag lever dock inte bibliskt som dessa människor gör. Men i grund och botten är det samma tro. Vart har idén uppstått från? Hur har religionen utvecklats på så sätt att våld är okej? Visserligen skapar religion ofta våld och krig, men det är en annan historia.
Kan man aga sina barn och säga att det är okej? vad tycker ni?

Jag tycker bara att det är sorgligt. Återkommer kanske om det här senare, nu måste jag till jobbet...
over and out.

Kommentarer
Postat av: http://TUMADRE.blogg.se

Ingen form av misshandel är acceptabelt. Jag har fått uppleva det både i ung och vuxen ålder.

2008-04-14 @ 01:10:59
URL: http://TUMADRE.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0